Olympiakomitean suosittelema valtakunnallinen soveltuvuuskoe

Perusopetuksen liikuntapainotteiset yläkoulut ja urheiluyläkoulut

Päiv. 23.11.2020

Soveltuvuuskokeita on päivitetty. Yleisinfon soveltuvuuskokeesta löydät tästä linkistä.

Porissa ja Nurmijärvellä tulevan haun soveltuvuuskoe järjestetään syyslukukaudella 2020 ja koulut käyttävät testeinä vuoden 2020 soveltuvuuskoetta. Katso tarkemmat tiedot koulun kotisivuilta. Porin ja Nurmijärven testistöön pääset tästä linkistä.

1. Liikkumistaidot ja nopeus

TESTI: Sivuttaissiirtyminen, maksimi 4 p.

Testillä mitataan koordinaatiota, nopeutta, dynaamista liikkuvuutta ja rytmitajua.

Testiohjeet: Testattava astuu edessään olevalle oikeanpuoleiselle levylle ja ottaa molemmilla käsillä kiinni vasemmanpuoleisesta levystä ja siirtää sen oikealle puolelleen. Tämän jälkeen hän siirtyy tälle siirtämälleen levylle, tarttuu vasemmalla olevaan levyyn jne.

TESTI: Tähtirata, maksimi 4 p.

Testillä mitataan nopeus- ja ketteryysominaisuuksia.

Testiohjeet: Keskellä on ämpäri, jossa on 6 tennispalloa. Pallot siirretään yksitellen 5 m päässä oleviin kartioihin, siten että yksi pallo on jokaisen kartion päällä. Kartiot on laitettu tähtimuotoon, noin 5 m päähän toisistaan. Testattava voi suorittaa radan haluamassaan järjestyksessä. Testi alkaa ryhdikkäästä perusasennosta ämpärin vierestä ja päättyy, kun testattava koskettaa keskellä olevaa tyhjää ämpäriä.

2. Kestävyys

TESTI: 20 m viivajuoksu, maksimi 8 p.

Testillä mitataan kestävyyttä ja liikkumistaitoja sekä arvioidaan epäsuorasti oppilaan maksimaalista hapenottokykyä.

Testiohje: Testissä juostaan uupumukseen saakka 20 m:n matkaa edestakaisin kiihtyvällä nopeudella nauhalta kuuluvan merkkiäänen tahtiin. Kääntyessä vähintään toinen jalka ylittää kääntymisviivan tai ainakin koskettaa viivaa.

Viivajuoksun ääninauha: lataa tiedosto

3. Voima

TESTI: Etunojapunnerrus, maksimi 3 p.

Testillä mitataan ylä- ja keskivartalon kestovoimaominaisuuksia.

Testiohje: Asetutaan päinmakuulle, peukalot hartioiden leveydellä ja tasolla, muut sormet eteenpäin ja jalat yhdessä, ojennetaan käsivarret vartalon pysyessä suorana. Laskeudutaan alas siten, että kädet ovat n. 90 asteen kulmassa, nenä koskettaa voimistelumattoa. Punnerrus suoritetaan merkistä 5 s välein.

Etunojapunnerrustestin ääninauha: lataa tiedosto

TESTI: Vauhditon 5-loikka, maksimi 2,5 p.

Testillä mitataan kimmoisuus-, voima- ja nopeusominaisuuksia sekä koordinaatio- ja rytmikykyä.

Testiohje: Suoritetaan viisi vuoroloikkaa. Ensimmäinen ponnistus on tasajalkaponnistus eli loikka, jossa molemmat jalat irtoavat maasta yhtä aikaa. Viimeisestä loikasta tullaan alas tasajalkaa. 5-loikka suoritetaan liikuntasalin lattialla urheilujalkineet jalassa.

TESTI: Vauhditon
5-tasajalkahyppy, maksimi 2,5 p.

Testillä mitataan kimmoisuus-, voima- ja nopeusominaisuuksia sekä koordinaatio- ja rytmikykyä.

Testiohje: Suoritetaan viisi tasajalkahyppyä yhtäjaksoisesti. Jalkaterien tulee pysyä samassa linjassa hyppyjen ajan ja molemmat jalat irtoavat maasta yhtä aikaa ponnistuksien aikana. Hyppysarja suoritetaan liikuntasalin lattialla urheilujalkineet jalassa.

4. Tasapainotaidot ja rytmi

TESTI: Voimistelusarja,  (kierrehypyt, kärrynpyörät, kuperkeikat, vaaka), maksimi 4 p.

Sarjalla mitataan liikkumis- ja tasapainotaitoja sekä kehonhallintaominaisuuksia.

Testiohje: Testattava suorittaa perusasennosta 360 asteen hypyt molempiin suuntiin, laskeutuen tasapainoisesti kahdelle jalalle samaan asentoon. Tämän jälkeen testattava tekee kärrynpyörät molemmat kyljet edellä. Sarja jatkuu kohti lähtöpaikkaa etuperin kuperkeikalla, jonka ylösnoususta tehdään 180 asteen jännehyppy ja perään takaperin kuperkeikka. Takaperin kuperkeikan jälkeen testattava nousee perusasentoon ja tekee noin 3 s vaaka liikkeen molemmilla jaloilla. Voimistelusarja suoritetaan ilman kenkiä voimistelumatolla.

TESTI: Rytmi, maksimi 4 p.

Testillä arvioidaan rytmikykyä, tempon säilymistä ja rytmityksen selkeyttä eri liikkeissä, sekä liikesuoritusten laatua ja jäntevyyttä.

Testiohje: Suoritus tehdään äänitallenteen tahdissa. Jokaisella oppilaalla on yksi suoritus. Ennen omaa suoritusta on mahdollista harjoitella kerran edellisen oppilaan tehdessä omaa testisuoritustaan. Testi koostuu ohjevideon mukaisesti rytmissä suoritettavista liikkeistä. Taputukset, 2 kertaa 180 asteen hypyt molempiin suuntiin, liikkuminen eteen ja taakse sekä molemmille sivuille, haara-perus hyppy, punnerrusasento ja X-hyppy.

Rytmin ääninauha: lataa tiedosto

5. Liikkuvuus

TESTI: Aktiivinen suoran jalan nosto selinmakuulta, maksimi 2,5 p.

Testillä mitataan alaraajan aktiivista liikkuvuutta.

Testiohje: Asetutaan selinmakuulle kädet vatsan päällä alaraajat suorana vierekkäin. Seinästä ulomman jalan polvitaipeen alle asetetaan tennispallo , jossa alaraaja pysyy koko ajan kiinni. Testattava nostaa mitattavan alaraajan suorana ylös, nilkka koukussa, vieden sen mahdollisimman pitkälle. Maksimipisteet saa jalan ylittäessä hyväksytysti 90 asteen merkin.

TESTI: Valakyykky kepillä rintamasuunta seinää vasten, maksimi 3 p.

Testillä arvioidaan liikkuvuutta ja tasapainoa.

Testiohje: Testattava seisoo hyvässä ryhdissä, keppi suorilla käsillä pään päällä (90 asteen oteleveys). Varpaat ovat 10 cm etäisyydellä seinästä, noin oman jalkaterän levyinen haara-asento. Suoritetaan valakyykky keppi pään päällä pitäen. Testi tehdään ilman kenkiä.

TESTI: Selinmakuulta siltaan nousu, maksimi 2,5 p.

Testillä mitataan selän ja olkapäiden liikelaajuutta sekä kehon hallintaa ja voimaominaisuuksia.

Testiohje: Testattava nostaa itsensä selinmakuulta korkeaan siltaan. Liike suoritetaan jatkuvana kolme kertaa ja liikkeiden välissä ala-asennossa hartiat ja pakarat koskettavat maata. Yläasennossa pysytään noin 3 s.

6. Välineen käsittelytaidot

TESTI: Heitto-kiinniottoyhdistelmä, maksimi 8 p.

Testillä mitataan välineen käsittelytaitoja, havaintomotorisia taitoja ja yläraajojen voimaa.

Testiohje: Heittosuoritus suoritetaan yläkautta tennispallolla. Pallo heitetään yhdellä kädellä ilman vauhtia 45 s. ajan seinään teipillä merkittyyn heittoalueeseen ja otetaan kiinni yhden pompun jälkeen. Noin 10 s tauon jälkeen vaihdetaan heittokättä. Suorittajalla on käytössään 4 tennispalloa. Suorituspaikan heittoetäisyys seinästä on 8 m. ja heittopaikka merkitty teipillä lattiaan. Kohdeneliö eli osuma-alue on teipattu seinään (1,5 m x 1,5 m, alareuna 90 cm lattiasta).

7. Valinnainen koulukohtainen osa

TESTI: Koulun itsemäärittelemä testiosio, maksimi 8 p.

Koululla on mahdollisuus järjestää koulukohtainen testiosio. Mahdollinen koulun testiosio on aina kokonaisarvioinnissa mukana. Tällöin perustestien heikoin osio (1-6) jätetään pois arvioinnista. Katso tiedot mahdollisesta koulukohtaisesta testistä koulun kotisivuilta.

Pisteytys

Soveltuvuuskokeen testiosiot:

  1. Liikkumistaidot ja nopeus 8 p.
  2. Kestävyys 8 p.
  3. Voima 8 p.
  4. Tasapainotaidot ja rytmi 8 p.
  5. Liikkuvuus 8 p.
  6. Välineenkäsittelytaidot 8 p.
  7. Valinnainen koulukohtainen osa 8 p.

Soveltuvuuskokeen maksimipistemäärä on 6 x 8 = 48 p.

Koulu voi halutessaan järjestää koulukohtaisen testiosion. Tällöin heikoin testiosio 1-6 jätetään huomioimatta. Koulukohtainen osa on aina pakollinen osa arviointia. Katso tieto mahdollisesta koulukohtaisesta osiosta koulun kotisivuilta.

Pisteytystaulukot 2021: lataa taulukot tästä linkistä

Lisätietoja

Lisätietoja oppilaille:

Tarkempia tietoja soveltuvuuskokeista saat suoraan koulusta.

Lisätiedot ja materiaalit koulujen rehtoreille ja opettajille:

Kehittämispäällikkö, yläkoulut, Pääkaupunkiseudun urheiluakatemia, Jari Savolainen,
jari.savolainen@urhea.fi, p. 040 530 7679

Yläkoulutoiminnan tiedot Suomen Olympiakomitean sivuilla https://www.olympiakomitea.fi/huippu-urheilu/urheiluakatemiaohjelma/ylakoulutoiminta/